Sider

fredag den 15. august 2014

Tæppet - Det endelige resultat :-D

Så er mit omtalte tæppe langt om længe færdigt. Nåede det på falderebet med knap 2 uger til termin :-)

Det har været meget længe undervejs, men er blevet meget godt tilfreds med resultatet. I starten var det meningen det bare skulle have været i 4 farver; lilla, lysegrå, mørkegrå og råhvid. Da det var noget af det første store jeg sådan rigtig havde hæklet, havde jeg ingen anelse om hvor meget garn der skulle bruges, og havde kun 2 af hver farve. Da garnet blev købt, anede jeg heller ikke hvad det skulle bruges til.

Da garnet i mellemtiden udgik, var jeg helt på bar bund med hvilken farve jeg skulle sætte til. Da vi fandt ud af jeg var gravid og fik at vide vi ventede os en dreng, besluttede jeg mig hurtigt for at den sidste farve enten skulle være grønlig eller blålig.

Har været sådan lidt on/off tilfreds med tæppet, da jeg jo havde en idé i hovedet som nu alligevel ikke helt blev som jeg gerne ville. Men må indrømme, at her efter det er blevet færdigt, er jeg super godt tilfreds med tæppet.




Har lavet en hurtig beskrivelse af hvordan tæppet er lavet:

Hovedsageligt består tæppet af Baby Alpakka, og så er det hele hæklet på nål 3. Det færdige tæppe måler ca. 71x109 cm.

Til tæppet har jeg brugt:

¤ 2 x Lilla
¤ 2 x Lysegrå
¤ 2 x Mørkegrå
¤ 2 x Råhvid
¤ 3 x Grøn

Der er i alt hæklet 187 bedstemorfirkanter, som måler ca. 6x6 cm. Der ligger rigtig mange videoer på nettet hvor man kan se hvordan firanterne skal laves. Garnstudio har bl.a. en til at ligge.

Da alle firkanterne var færdige lagde jeg dem tilfældigt op på bordet; byttede rundt på et par enkelte lapper, og ellers blev de alle syet sammen. Da jeg helst ikke ville have en forside og bagside, ville jeg gerne sammensyningen skulle være så usynlig som muligt. Søgte på You Tube, og fandt denne video som jeg er gået ud fra.

Alle firkanterne blev syet sammen, og lavede herefter 3 rækker stangmasker rundt om hele tæppet, og sluttede til sidst af med en muslingekant. Fandt en opskrift i en af de bøger jeg fik i fødselsdagsgave, men har fundet et link hos Garngrammatik som jeg har henvist til, hvis der er andre der kunne tænke sig at lave sådan en kant.

Da alle ender var hæftet, vaskede jeg tæppet og lod det tørre i spænd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar